Ibiza više nije IN. Prosvjedi zbog prekomjernog turizma koji je otok u cijelosti promijenio rezultirali su padom od nevjerojatnih 56% manje rezervacija za ovo ljeto.
Diljem Španjolske već godinama se događaju slični prosvjedi, od Barcelone preko Kanara pa do Mallorce. Španjolcima je očito puna kapa turista. Ne žele postati Venecija, odakle je lokalno stanovništvo uglavnom odselilo jer ne može normalno živjeti od količine posjetitelja.
U Hrvatskoj se također dio lokalaca diže na noge. Hvar, kojem se tepalo da je hrvatska Ibiza, zabranio je nesnosnu buku koja je dvadeset godina značila nesanicu tijekom ljeta. Ugostitelji kažu „bit će katastrofa“, lokalci kažu „bit će napokon opet lijepo.“ Uvijek je tako, kad nekom smrkne, drugom svane.
No Ibizi se smračilo do kraja. Tijekom godina lokalne vlasti donijele su desetke različitih mjera da obuzdaju partijanje po otoku. Od zabrane prodaje alkohola i ograničenja za party brodove, do demonstracija protiv turizma i prenapregnute infrastrukture, nekada bezbrižan imidž otoka pretvorio se u „hejt prema turistima“. A nitko tko se želi odmoriti ne želi ići tamo gdje ga ne vole. Ove godine malo će tko plesati na Ibizi. Dio turista prelit će se sigurno i u Hrvatsku, ali i na Portugal i Grčku. Vidjet ćemo što će biti s Hvarom.
Prije nego što je postala globalni simbol elektroničke glazbe, klubova na otvorenom i luksuznih odmora, Ibiza je bila miran mediteranski otok. Stanovnici su bili ribari i poljoprivrednici do 1960-ih kad je lagano krenuo turizam.
Ali 1970-ih kreće brendiranje u drugom smjeru. Otvaranjem Pache 1973. godine, a kasnije i drugih noćnih klubova, Ibiza je postala poznata kao party destinacija broj jedan na svijetu. I nije to prestala biti 50 godina. Milijuni mladih dolazili su se zabavljati uz more i glazbu.
Popularnost Ibize ipak ima svoju cijenu.
Izgleda da će 50 godina nakon otvaranja prvog diska Ibiza krenuti u drugom smjeru. Lokalci već godinama prosvjeduju protiv turista, dosta im je.
Prevelik broj ljudi opterećuje infrastrukturu: javni prijevoz je pretrpan, plaže su prepune, a osnovne usluge poput odvoza otpada i opskrbe vodom pod velikim su pritiskom.
Stanovnici sve teže dolaze do stambenog prostora zbog dominacije kratkoročnih najma. Sve to vidimo i u Hrvatskoj. Pokušajte živjeti kao podstanar u Dubrovniku ili Splitu recimo. Većina stanova dolazi s uvjetom da ga napustite 1. lipnja.
Ne čudi što su na Ibizi nakon 50 godina toga lokalci organizirali mnogo prosvjeda, ali i imali simbolične akcije: neke top lokacije su znali blokirati, a grafiti protiv turista su posvuda. Vlasti su onda donijeli neke mjere, kao što je zabrana prodaje alkohola između 21:30 i 8:00 ujutro. Lani su dodatno pooštrili pravila i povećali kazne: turisti koji piju alkohol izvan predviđenih zona plaćaju kazne od 500 do 1.500 eura.
Ograničeni su party brodovi. Ne smiju se približavati na manje od jedne nautičke milje određenim mjestima, a kapetanima je zabranjeno ukrcavanje i iskrcavanje gostiju u tim zonama. I oglašavanje party brodova je zabranjeno.
I sve to dovelo je do situacije da će se ovo ljeto tamo manje plesati. Što nije nužno loše, ovisi s koje strane ograde se nalazite.
Želite li na Ibizu sad kad je manje ljudi, javite se za jeftinu aviokartu.
Ibiza nije jedina destinacija koja doživljava „korekciju“ zbog navele turista. I Venecija bilježi pad od 40% manje rezervacija otkad su lani uvedene turističke pristojbe i ograničenja posjetitelja.
Dugoročan pad interesa za Ibizu sigurno će utjecati na sve što ima veze s turizmom: smještaj, promet, ugostiteljstvo, trgovinu i zabavu.
Ekonomija Ibize je kao ekonomija mnogih naših obalnih mjesta - duboko oslonjena na sezonske posjete. A ako sad dođe 50% manje ljudi, puno poslovnih subjekata će propasti.
No cvjetaju manja turistička mjesta i nepopularne destinacije. Turisti su se isto promijenili, sve ih više traži mir.
A što se lekcija tiče, Španjolska bi Hrvatskoj trebala biti pokazatelj što (ne) raditi.
Želite u Španjolsku? Imamo prijedlog za putovanja gdje nema gužvi:
Isplaniraj svoje putovanje iz snova već danas i javi nam se, a naši agenti za putovanja će ti pomoći pronaći najbolju ponudu.